You are currently viewing A vita befejezése 5 lépésben

A vita befejezése 5 lépésben

Egy vita során ki állítja le az elindított rakétát, amiben vagy, és ki vet véget a sértések pingpongjának? Gondoltál már arra, hogy milyen praktikus lenne, ha egy-egy konfliktushelyzetben ott volna melletted valaki, aki lehűti a kedélyeket és kezelhető mederbe tereli vissza a folyamatot?

Mit szólnál, ha te lennél az a valaki, aki lenyugtatja a helyzetet, és közben folytatja a kommunikációt? Mekkora előnyt jelentene, ha ez az eszköz a birtokodban lenne, és nem szorulnál ebben mások segítségére?

Ehhez először is egy adag bátorság kell, amihez – be kell vallani – jól jön a gyakorlat és az ismeret. A gyakorlatot megszerezheted, az ismeretben pedig segít annak az öt lépésnek a megtanulása, mely a következőkből áll:  

  1. Stop!

2. Hagyd abba a kapcsolatgyilkosokat!

3. Vegyél egy mély lélegzetet és vizsgáld meg: mik a valódi igényeid?  

4. Mond el a másik félnek, hogy mi az, ami igazán fontos neked!

5 Hallgasd meg a másikat és beszéljetek egymással, amíg meg nem találjátok a magoldást.

Túl egyszerűnek tűnik? Valóban az. A probléma mindig azokban a mintákban rejlenek, melyeket gyerekkorunkból vagy későbbi szocializációnk által megtanultunk és már tökéletesen begyakoroltuk. Legtöbbször ezek akadályoznak bennünket és hiúsítják meg a törekvéseinket arra, hogy valami mást tegyünk. Különösen abban a stresszes pillanatban, amikor igazán szükségünk lenne rá. Még akkor is, ha tudjuk, hogy az, amit teszünk, nem visz előre. Az új mintákat is be kell gyakorolni.

Részletesebben az öt lépésről, mely fordulatot hozhat a vitáinkban

1. Stop jel

Kivel vannak gyakran vitáid? Családtaggal? Munkatárssal? Egy nyugodt pillanatban állapodj meg egy közös jelzésben azzal a személlyel, akivel a leggyakrabban eszkalálódik kettőtök között a szóváltás. A jel mindkettőtök számára azt jelentse, hogy a vitát felfüggesztitek: egyikőtök sem folytatja szavakkal vagy gesztusokkal, bármennyire is csábító az utolsó szót még odabökni.

Ez a jel a felemelt kéztől a kimondott szóig bármi lehet. Legyen egyszerű és egyértelmű. Az sem árt, ha olyan szót találtok, mely mindkettőtök számára egy kis mosolyt is csal az arcotokra. A humor sok feszültséget felold. Mindenesetre olyan jel legyen, ami egy konfliktus közepette vagy stresszes helyzetben is eszetekbe jut és egyértelműen megkülönböztethető. Aki először észreveszi, hogy régi minták szerint zajlik a vita, jelez: azonnali tűzszünet!  A lényeg, hogy a negatív spirál megszakadjon.

Ha kiléptek a szituációból, megadatik mindkettőtök számára, hogy kicsit lenyugodjatok. Amikor pedig újra nekifuttok, már ne ott folytassátok ahol abbahagytátok. Ebben segítenek a következő eszközök.

2. Azonnal hagyd abba a kapcsolatgyilkos kommunikációt!

A 4 kapcsolatgyilkos témája meglehetősen kiterjedt. Korábban ennek szenteltem egy bejegyzést, ezért most csak címszavakban foglalom össze.

A négy kapcsolatgyilkos:

  • Általánosító kritika és vád
  • Személyeskedés és lekicsinylés
  • Mindentudás és kifogások
  • Visszavonulás, passzivitás

Összességében elmondható, hogy a négy fent említett viselkedést általában öntudatlanul alkalmazzuk. Ugyanakkor ez nem mentség arra, hogy folytasd. A kapcsolatgyilkosok nemcsak a fontos kapcsolataink tönkretevői lehetnek, hanem megakadályozzák, hogy egyenrangúan, játszmák nélkül kommunikáljunk egymással. Ez viszont elengedhetetlen a viták leállításában.

3. Gondold át: mik a valódi igényeid?

Vegyél mély lélegzetet és arts egy rövid szünetet a beszélgetésben. Gondolj magadra: milyen belső vágyak, érzések vagy hiedelmek állnak a másik féllel szembeni állításaid mögött? Mit akarsz valójában? Mi hiányzik valójában? Mit akarsz helyette? Mi lenne a legapróbb jele annak, hogy megvalósult?

Néha ezt nem olyan könnyű feltárni. Önismeret és gyakorlás nemcsak ahhoz kell, hogy felismerd saját igényidet, hanem ahhoz is, hogy meg tudd nevezni azokat. Sokszor a viták azért fokozódnak, mert a benne levő felek maguk sem ismerik fel igazán, hogy mire is van szükségük. Ha pedig két ember elbeszél egymás mellett, abból nem várható, hogy az igények összekapcsolódnak. Tehát: ismerd fel mik a valódi igényeid!

4. Mondd el a másiknak, mi az, ami igazán fontos neked!

Már tudod, hogy mit akarsz valójában? Felismerted, hogy ott legbelül mit szeretnél? Gratulálok! Már csak el kell mondani a másik embernek.

Többféle módja lehet ennek, de van, amire érdemes odafigyelni. Megfogalmazhatod igényeidet pl. kívánságként vagy kérésként. Arról beszélj, hogy mit szeretnél és ne arról, hogy milyen a másik. Kezd úgy: „Én…” és kerüld azt, hogy „Te…”. Ez segít megakadályozni, hogy a falak újra felemelkedjenek, ugyanakkor közelebb kerülj a saját igényeihez.

Próbálj a lehető legegyértelműbben és összeszedetten fogalmazni. Ha ez nehéz számodra, akkor segíthet, ha néhány vázlatpontban először magadnak is összefoglalod, amit el akarsz mondani.  

5. Hallgassátok meg egymást, és keressetek megoldásokat.

A hallgatás fontos! Nem akármilyen hallgatás, hanem igazi figyelem. A másikra való figyelemnek ez a foka nemcsak azt jelenti, hogy nem vágok a szavába. Nemcsak hallom, hogy beszél, és közben már a saját érveimet fogalmazom a fejemben, hanem figyelek a másikra.

Ellenőrizd, hogy helyesen értetted-e: Foglald össze azt, amit hallottál, és addig, amig a másik nem nyugtázta, hogy valóban így gondolta, ne vedd elő a te érveidet. Ha biztosan megértetted, és nem értesz vele egyet, most elmondhatod a te álláspontodat. Ezt tegyétek meg kölcsönösen mindaddig, míg – legalább ideiglenesen – közös megoldást nem találtok. Lehet, hogy furcsának, mesterkéltnek vagy időigényesnek tűnik majd a kommunikációnak ez a módja. Fogjátok fel úgy, mintha új tánclépéseket vagy valamilyen új sportot tanulnátok.  

Mindig sikerül? A szituációtól, a másik embertől, a saját kipihent vagy éppen fáradt állapotunktól függően az 5 lépés néha jobban, néha kevésbé jól sikerül. A bátorság és a gyakorlat viszont sokat lendíthet a sikeres alkalmazás felé. Ha szereted a kísérleteket, figyeld meg, hogy amikor alkalmazod az 5 lépést a vita megállítására, mi történik, és mi lesz akkor, amikor a régi berögződések szerint folynak a dolgok.

Ha alkalmazod ezt az 5 lépésből álló technikát, lehet, hogy meg fogsz lepődni, mennyi minden változhat pozitív módon. Kíváncsi vagyok, hogy milyen tapasztalatokat szereztél. Ha úgy érzed, hogy elkélne a segítség, vagy egyszerűen nem érted, hogy miért nem megy, keress bátran és megbeszéljük, hogyan támogathatlak téged a viták gyors és előrevivő befejezésében.   

Vélemény, hozzászólás?